02 jun 2021

Systembolaget i topplacering som innovativt företag

Systembolaget har den snabbaste växande innovationsförmågan bland organisationer i svenskt näringsliv och offentlig sektor. Det visar en ranking från Svenskt Innovationsindex där cirka 9 000 kunder har lämnat sina omdömen. En anledning till den snabba klättringen på listan är Systembolagets förmåga att snabbt ställa om till en säker handel under covid-19.

Svenskt Innovationsindex för 2020 baseras på åsikter från mer än 9 000 kunder om hur de upplevt olika företags och offentliga organisationers innovationsförmåga under året. Närmare 90 aktörer var med i studien och kunderna har värderat erbjudande, leverans, kundmiljö och kundmöte. År 2019 låg Systembolaget på plats 17 och har nu klättrat till en fjärdeplats efter Ikea, Spotify och MTR Express.

– Vi tror att en stor anledning till att vi fått så bra omdömen är att vi varit snabba med att ställa om för att klara effekterna av pandemin och säkra en trygg och säker handel i våra butiker och i vår e-handel. Det är såklart väldigt roligt och hedrande att kunderna visar att de uppskattat det, säger Linda Bornvik som är chef för erbjudandeutveckling på Systembolaget.

Linda Bornvik betonar även att appen ”Måttfull”, som hjälper kunderna att få bättre koll på sin alkoholkonsumtion, är ett exempel på nyheter som nått kunderna det senaste året. Hon berättar dessutom att Systembolaget har utvecklat sitt sortiment och erbjudande på flera andra sätt.

– Bland annat har vi öppnat en ny onlinebutik, tagit in flera nya och uppskattade produkter i sortimentet och ökat kundernas tillgänglighet till våra medarbetare. Exempelvis genom fler chattagenter på vår webbplats. Vi har även gjort det smidigare att hämta hem det man beställt på nätet, säger Linda Bornvik.

För mer information:
Linda Bornvik, chef för erbjudandeutveckling, Systembolaget

Mail: linda.bornvik@systembolaget.se

Läs mer om Svenskt innovationsindex och 2020 års resultat.