Pressrum

Pressrum

28 okt 2022
Finansiell information

Systembolagets delårsrapport för perioden juli – september 2022

Tredje kvartalet visar på en stabil utveckling, både när det gäller de strategiska nyckeltalen och de finansiella resultaten. Under perioden har Systembolagets styrelse fattat beslut om mycket ambitiösa klimatmål och antalet artiklar som kvalificeras som Hållbart val har ökat i Systembolagets utbud.

– Vi ser en naturlig återgång med minskad försäljning på -1,1 procent när samhället åter har öppnat upp igen. Systembolagets e-handel ökar med 1,5 procent under perioden. Här kommer flera digitala lösningar att presenteras framgent. Målet är att kunderna ska få bästa bemötande online – precis som de får i butik, där vår service går hand i hand med vårt samhällsuppdrag, säger Ann Carlsson Meyer, VD på Systembolaget.

Systembolaget redovisar ett stabilt NKI-resultatet på 80,7 (80,6) i årets andra mätning, där NKI Hållbarhet ökar med 1,0 enhet mot samma period föregående år. Perioden visar en positiv effekt av den nya kundvägledningen till våra mest hållbara varor, sett till miljö, klimat och arbetsvillkor i odling och produktion.

  • Systembolagets försäljningsvolym uppgick till 151,8 (154,3) miljoner liter.  
  • Nettoomsättningen minskade till 9 605 (9 705) MSEK, eller -1,1 procent. 
  • Rörelseresultatet uppgick till 226 (205) MSEK, +10,2 procent.  

– Den lägre försäljningsvolymen består under perioden och varugrupperna sprit, vin och öl minskade i försäljning. Cider, blanddrycker och alkoholfritt ökade däremot jämfört med tredje kvartalet föregående år. Det högre rörelseresultat är främst drivet av lägre kostnader och en lageromvärdering, säger Merlin Poljak, Ekonomidirektör på Systembolaget.

Systembolagets delårsrapport för januari-september finns att läsa här:  
Ekonomisk information | Systembolaget (omsystembolaget.se) 

För ytterligare information, kontakta:  
Systembolagets presskontakt, 08-503 302 95, [email protected]  

Bilder

  • Ann Carlsson Meyer, pressbild, beskuren.jpg
  • Ann Carlsson Meyer, pressbild.jpg

Senaste nyheter

11 sep 2025
Informationskampanjer
Vid skolstart möter hundratusentals tonåringar nya miljöer, vänner och sociala sammanhang – och för vissa sker även första mötet med alkohol. Trots att en klar majoritet av föräldrarna tycker att det är viktigt att prata om alkohol med sina tonåringar, visar Systembolagets undersökning att samtalen ofta uteblir eller handlar om andra saker, som exempelvis prestation i skolan. 
14 okt 2025
Informationskampanjer
Nära nio av tio barn påverkas negativt när vuxna dricker för mycket. Av dem som dricker för mycket är var tredje person en nära anhörig, visar en ny undersökning av Systembolaget som belyser både erfarenheter från uppväxten och vuxnas agerande i dag. Samtidigt framgår det att var tredje vuxen avstår från att agera när ett barn påverkas.