12 jul 2024
Finansiell information

Delårsrapport kvartal 2: Vi utvecklar kundmötet och har högst anseende bland företag hos svenska folket

Systembolagets nettoomsättning minskade med 1,1 procent under kvartalet, till stor del på grund av att påsken inföll i första kvartalet i år och i det andra kvartalet året före.

Under kvartalet har vi öppnat en ny butik i Söder Gallerian, Helsingborg, nummer 452 i raden. Vi har även arbetat för att vidareutveckla det digitala kundmötet och testat nya aktiviteter online och i butik för att stärka kunskapen om alkohol och hälsa hos kunderna. En annan viktig händelse under kvartalet är att Systembolaget är det företag som svenska folket rankar högst i Verians Anseendeindex.

- Det gör oss väldigt stolta att svenska folket rankar oss så högt. I arbetet med alkohol och hälsa vill vi bidra ännu mer framöver och vi gör det från en mycket stark position hos kunderna, säger Ann Carlsson Meyer, VD för Systembolaget.

Sammanfattning av andra kvartalet 2024

• Systembolagets netto-omsättning uppgick till 10 349 (10 463) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 97 (182) MSEK och påverkades av ett lägre bruttoresultat, en upplösning av en omstruktureringsreserv föregående år samt en högre utvecklingstakt.
  • Periodens resultat uppgick till 95 (165) MSEK.
  • Störningar i varuleveranser på grund av en IT-attack hos distributör gjorde att ett antal butiker under perioden saknade vissa varor. Medarbetarna har gjort sitt yttersta för att upprätthålla en hög servicenivå och erbjuda motsvarande varor till kund.

- Underliggande ser vi en effekt av prishöjningar men den är inte tillräcklig för att fortsatt kompensera för lägre volymer och ökad kostnadsinflation. Vi kommer nogsamt följa denna utveckling för att kunna fullfölja våra planerade strategiska förflyttningar, säger Merlin Poljak, chef Affärssupport på Systembolaget.

Ekonomisk information | Systembolaget (omsystembolaget.se)

• Högupplöst JPG.jpg
  • Merlin-Poljak-211022 (2).jpg