Pressrum

Pressrum

05 nov 2024
Finansiell information

Delårsrapport kvartal 3: Utveckling av det digitala kunderbjudandet med AI

Systembolaget har under kvartalet lanserat ett nytt sökverktyg för att förenkla kundmötet i appen. Dessutom erbjuder fler och fler butiker nu hela sortimentet online.  

I det digitala kundmötet har vi utvecklat tjänsten ”Min smakprofil”, en tjänst som hjälper kunderna att orientera sig i produkter med liknande smaker som man tycker om. Vi förbättrar också sökupplevelsen i appen med hjälp av generativ AI.   

Under kvartalet har ytterligare 45 butiker kunnat börja erbjuda hela sortimentet online och det betyder att totalt 115 butiker nu gör det. 

En viktig del av Systembolagets uppdrag är att informera om alkoholens skadeverkningar. I september presenterades en undersökning om alkohol och arbetsliv tillsammans med Ledarna och Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning. Undersökningen, som är viktig för att ta reda på mer om hur alkoholproblem kan motverkas på svenska arbetsplatser, visar på stora skillnader mellan olika yrkesgrupper. Till exempel visar det sig att de som dricker mest är cheferna.   

Systembolaget har blivit utnämnt till Sveriges starkaste varumärke på årets Evimetrix Swedish Brand Award. Det är ett tydligt avancemang från en femteplats förra året. Mätningen baseras på både Nöjd Kund Index (NKI) och varumärkeskännedom och visar hur omtyckt och välkänt ett varumärke är.  

— Utmärkelsen är ett bevis på det engagerade arbete våra medarbetare gör varje dag, där kreativitet och driv har varit avgörande för vår framgång, säger Ann Carlsson Meyer, VD för Systembolaget. 

Sammanfattning av tredje kvartalet 2024:  

  • Systembolagets nettoomsättning uppgick till 10 086 (9 770) MSEK.   

  • Rörelseresultatet uppgår till 156 (182) MSEK  

  • Periodens resultat uppgår till 149 (173) MSEK.  

— Resultatet påverkas negativt av en mixförskjutning i sortimentet samt högre utvecklingskostnader, säger Merlin Poljak, chef Affärssupport på Systembolaget.  

Systembolagets delårsrapport för juli-september 2024 finns att läsa här.

Bilder

  • Ann Carlsson Meyer, pressbild, beskuren.jpg

Senaste nyheter

11 sep 2025
Informationskampanjer
Vid skolstart möter hundratusentals tonåringar nya miljöer, vänner och sociala sammanhang – och för vissa sker även första mötet med alkohol. Trots att en klar majoritet av föräldrarna tycker att det är viktigt att prata om alkohol med sina tonåringar, visar Systembolagets undersökning att samtalen ofta uteblir eller handlar om andra saker, som exempelvis prestation i skolan. 
14 okt 2025
Informationskampanjer
Nära nio av tio barn påverkas negativt när vuxna dricker för mycket. Av dem som dricker för mycket är var tredje person en nära anhörig, visar en ny undersökning av Systembolaget som belyser både erfarenheter från uppväxten och vuxnas agerande i dag. Samtidigt framgår det att var tredje vuxen avstår från att agera när ett barn påverkas.