– Systembolagets nya strategi innebär att vi ökar vårt fokus på digitala lösningar för att möta nya kundbehov, vi vill kraftigt minska vår klimatpåverkan och vi växlar upp vårt arbete för en bättre folkhälsa, säger Ann Carlsson Meyer, VD för Systembolaget.
Under det första kvartalet 2024 ökade nettoomsättningen med 6,4 procent, till största del drivet av effekter av att påsken inföll tidigare i år jämfört med i fjol, men även skottdagen, leverantörsprishöjningar och alkoholskattehöjningen spelade in. Kundbesöken i butik ökade med 0,7 procent, medan e-handelsförsäljningen minskade med 3,7 procent, framför allt påverkat av färre kundbeställningar till butik.
Försäljningsvolymen uppgick till 118,8 (114,5) miljoner liter
Rörelseresultatet uppgick till -49 (-31) MSEK
Periodens resultat uppgick till -21 (-11) MSEK
– Resultatet påverkas av en högre försäljning men tyngs av inflation och kostnader för utveckling. Vi redovisar ett resultat som är i linje med vår ekonomiska plan, säger Merlin Poljak, chef Affärssupport på Systembolaget.
Systembolagets delårsrapport för januari-mars 2024 finns att läsa här
* Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.