Det har de senaste veckorna förekommit rapporter om ytterst välgjorda förfalskningar av digitala ID-kort och vi har själva haft ett fåtal incidenter i butik. Detta medför att vi nu väljer att pausa digitala ID-kort från BankID som identifieringsmöjlighet i butik och hos ombud. Detta då vi ser att den visuella kontrollen vi tidigare gjort av digitala ID-kort från BankID inte är tillräckligt säker. Att använda BankID kommer fortsatt vara möjligt på Systembolagets hemsida.
– Vi förstår att det kan vara besvärligt för kunder som vill handla med digitalt ID-kort från BankID hos oss och det beklagar vi men i nuläget ser vi att det är nödvändigt och vi kommer att återuppta digitalt ID-kort från BankID som identifieringsmöjlighet så snart vi har möjlighet att göra kontrollen på ett tillräckligt säkert sätt, säger Mattias Särmalm, försäljningschef.
Systembolaget införde digitalt ID-kort från BankID som legitimation i september 2023 efter grundlig utvärdering. Därefter har vi systematiskt och kontinuerligt arbetat för att dessa kontroller ska vara så säkra som möjligt.
Vi har utbildat alla medarbetare både vid introduktion och som en del av vår utbildning i ansvarsfull försäljning, som både lyfter hur viktigt legitimationskontroll är, och hur en korrekt legitimationskontroll utförs. Vi har även haft specifika utbildningsinsatser kring kontrollen av digitalt ID-kort och en löpande dialog med BankID för att se till att vi gör så säkra kontroller som möjligt.
– En del av vårt uppdrag är att sälja alkohol med ansvar och där är våra ålderskontroller en väldigt viktig del och något vi jobbar mycket med ute i våra butiker. Nu när vi ser att den visuella kontrollen av digitalt ID-kort från BankID inte lever upp till de krav vi ställer på oss själva gällande ålderskontroll ser vi att vi inte har något annat val än att pausa, säger Mattias Särmalm, försäljningschef.