Pressrum

Pressrum

11 sep 2025
Informationskampanjer

För många unga innebär skolstarten alkoholdebut – men samtalen hemma uteblir

Vid skolstart möter hundratusentals tonåringar nya miljöer, vänner och sociala sammanhang – och för vissa sker även första mötet med alkohol. Trots att en klar majoritet av föräldrarna tycker att det är viktigt att prata om alkohol med sina tonåringar, visar Systembolagets undersökning att samtalen ofta uteblir eller handlar om andra saker, som exempelvis prestation i skolan. 

Sju av tio tonåringar mellan 16–19 år har druckit alkohol och alkoholdebuten sker oftast på en fest. Många föräldrar upplever att de har koll på om deras tonåring blivit erbjuden alkohol, går på fester där alkohol förekommer eller om vännerna dricker. En majoritet av föräldrarna tror inte heller att ungdomen skulle känna behov av att dölja det. Samtidigt uppger två av tre tonåringar att de tror sig kunna dricka utan att föräldrarna märker det.   

– Just nu i början av terminen skapas nya vänskaper och insparksfester planeras där alkohol kan förekomma. Även om man tidigare har haft bra koll på vad ens tonåring gör på fritiden så kan mycket förändras vid terminsstarten, säger Karolina Dahlbeck Nobel, ansvarig för folkhälsa på Systembolaget.

Trots att de allra flesta föräldrar anser att alkoholfrågan är viktig så visar undersökningen att fyra av tio tar upp frågan högst en gång per halvår. Samtalen hemma handlar istället om vardagslogistiken och exempelvis prestation i skolan. Sju av tio föräldrar pratar varje vecka med sina tonåringar om prestation i skolan, drygt hälften talar om fritidsaktiviteter och en tredjedel om skärmtid.

– Även om livspusslet lätt tar all uppmärksamhet i början av terminen, är just skolstarten ett särskilt bra tillfälle att prata med sin tonåring om förhållningssätt till alkohol. Ämnet kan kännas laddat, men försök att inleda samtalet mjukt och lyssna in din tonåring. Samtidigt är det viktigt att vara tydlig med vilka gränser som gäller. Det är ett sätt att visa omtanke, avslutar Karolina Dahlbeck Nobel.

Så pratar du om alkohol med din tonåring

  1. Tänk på inledningen

Undvik att starta samtalet med anklagande ord som ”du måste” eller ”du är alltid”. Utgå istället från dina egna känslor – att säga ”jag känner” eller ”jag tänker” öppnar för en mer konstruktiv dialog.

  1. Undvik förhör.

Undvik att göra samtalet till en utfrågning – värna i stället om dialogen. Lyssna aktivt och visa att du är intresserad av vad ditt barn har att säga. Det ökar chanserna för att din tonåring ska fortsätta att dela med sig av sina tankar och känslor.

  1. Se bådas perspektiv.

När vi är arga eller oroliga får vi ofta svårt att vara flexibla i tanken. Kom ihåg att både ditt och ditt barns perspektiv är viktiga. Berätta om din oro, men försök också att förstå hur ditt barn känner och upplever situationen.

  1. Tydliga förväntningar.

Att lyssna till tonåringens upplevelser och känslor är viktigt, men som förälder är det också nödvändigt att våga sätta gränser. Var tydlig med vilka regler som gäller när det kommer till alkohol. Det skapar trygghet.

  1. Uppmuntra ärlighet.

Om du vill att din tonåring ska vara ärlig behöver du tänka på hur du reagerar när hen berättar om felsteg eller svåra saker som har hänt. Det kan vara utmanande, men behåll lugnet och visa uppskattning när ditt barn öppnar sig. Ilska och kritik stänger dialogen.

  1. Gör samtalet till en daglig rutin.

Var uppmärksam på de stunder när din tonåring verkar vilja prata – under bilresor, vid måltider eller när ni bara är hemma tillsammans. Genom att vara tillgänglig när ditt barn söker kontakt, kan hen bli mer bekväm med att prata med dig om olika ämnen.

Om undersökningen

  • 84 procent av föräldrarna anser att det är viktigt att prata med sin tonåring om alkohol. 35 procent pratar om alkohol med sin tonåring en gång per halvår eller mer sällan
  • 57 procent av föräldrarna upplever att de har bra koll på sin tonårings eventuella kontakt med alkohol, exempelvis i vilken utsträckning tonåringen är på fester där det finns alkohol, ifall tonåringens vänner dricker alkohol och om tonåringen någon gång har blivit erbjuden alkohol.
  • 74 procent av tonåringar (16–19 år) har druckit alkohol någon gång.
  • 50 procent drack alkohol för första gången på en fest. 20 procent svarar att det skedde i samband med en högtid som skolavslutning, midsommar, valborg, lucia eller liknande.
  • Det är 65 procent av tonåringarna som tror att de skulle kunna dricka alkohol utan att deras föräldrar märker det. Samtidigt tror 53 procent av föräldrarna att deras tonåring inte skulle kunna dricka utan att de märker det.

Undersökningen är genomförd på uppdrag av Systembolaget genom webbenkäter i Norstats riksrepresentativa webbpanel. Totalt har 1 008 föräldrar till tonåringar i åldern 16–19 år samt 300 tonåringar i samma åldersgrupp deltagit. Undersökningen genomfördes 25 mars – 9 april 2025.

Om Tonårsparlören

Med Tonårsparlören vill Systembolaget bidra till att underlätta tonårstiden för föräldrar och tonåringar och ytterst till att färre ungdomar börjar dricka alkohol i tidig ålder. Handboken skickas varje år hem till föräldrar med barn som fyller 14 år under året – i år närmare 122 000 hushåll. I Tonårsparlören finns fakta, argument och konkreta tips på hur man som förälder kan förhålla sig och agera för att hjälpa sin tonåring att fatta egna, kloka beslut. Tonårsparlören finns även att läsa på tonarsparloren.se där den också finns översatt till engelska.

Bilder

  • Karolina Dahlbeck, Nobel Ansvarig Folkha¨lsa.jpg

Senaste nyheter

14 okt 2025
Informationskampanjer
Nära nio av tio barn påverkas negativt när vuxna dricker för mycket. Av dem som dricker för mycket är var tredje person en nära anhörig, visar en ny undersökning av Systembolaget som belyser både erfarenheter från uppväxten och vuxnas agerande i dag. Samtidigt framgår det att var tredje vuxen avstår från att agera när ett barn påverkas.
30 okt 2025
Tredje kvartalet präglas av stabilitet i drift och kundmöten. Kundnöjdheten är hög och uppföljning av ålderskontrollen visar starkt fokus på ansvarsfull försäljning i hela butikskedjan.