- Jag är glad och ödmjuk över att vi toppar listan och att Systembolaget fyller en viktig funktion i Sverige. Det här är ett resultat av alla medarbetares starka fokus på våra kunder, säger VD Ann Carlsson Meyer.
Nyligen presenterades den preliminära Monitormätningen från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) för alkoholkonsumtion under 2024. Den visar att konsumtionen av alkohol minskade med 2,3 procent under 2024 jämfört med 2023. Av den totala mängden alkohol som konsumeras i Sverige ökade Systembolagets andel till 72 procent och det är en uppgång med 1,5 procentenheter jämfört med 2023.
Under årets första kvartal har vi ökat förnyelsetakten av vårt butiksnät och fortsatt att utveckla vårt digitala kundmöte, bland annat genom att förstärka smakprofilen-appen där nu även cider & blanddrycker och alkoholfri öl ingår. Det ger kunderna ännu fler möjligheter vid valet av drycker.
Vi såg en minskad försäljning av amerikanska produkter under första kvartalet. En del kunder efterfrågade alternativa produkter och våra medarbetare är vana att matcha kundens önskemål och att alltid kunna erbjuda ett brett sortiment där det finns något för alla.
Det finansiella resultatet avviker negativt mot föregående år vilket främst beror på att de stora försäljningsvolymerna som vi ser under påsken infaller under april i år medan den inföll under mars månad föregående år.
- Vi ser också att prisökningarna för våra produkter är betydligt lägre än kostnadsinflationen. Därutöver fortsätter våra satsningar på strategiska initiativ inom exempelvis hållbarhet, digitalisering och folkhälsa, säger Merlin Poljak, chef för Affärssupport på Systembolaget.
Läs hela rapporten här:
https://www.omsystembolaget.se/foretagsfakta/systembolaget-i-siffror/ekonomisk-information/