Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att godkänna samtycker du till att cookies används. Om cookies

Pressrum

Pressrum

25 apr 2025
Finansiell information

Högt förtroende för Systembolaget i ett kvartal präglat av omvärldsoro

Ett händelserikt första kvartal där Systembolaget åter hamnade i toppen bland de företag som svenska folket har störst förtroende för, enligt Förtroendebarometern 2025. Systembolagets nettoomsättning minskade med 5,5 procent under kvartalet jämfört med samma period föregående år, vilket primärt förklaras av att påsken i år infaller i april. 

- Jag är glad och ödmjuk över att vi toppar listan och att Systembolaget fyller en viktig funktion i Sverige. Det här är ett resultat av alla medarbetares starka fokus på våra kunder, säger VD Ann Carlsson Meyer.  

Nyligen presenterades den preliminära Monitormätningen från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) för alkoholkonsumtion under 2024. Den visar att konsumtionen av alkohol minskade med 2,3 procent under 2024 jämfört med 2023. Av den totala mängden alkohol som konsumeras i Sverige ökade Systembolagets andel till 72 procent och det är en uppgång med 1,5 procentenheter jämfört med 2023.  

Under årets första kvartal har vi ökat förnyelsetakten av vårt butiksnät och fortsatt att utveckla vårt digitala kundmöte, bland annat genom att förstärka smakprofilen-appen där nu även cider & blanddrycker och alkoholfri öl ingår. Det ger kunderna ännu fler möjligheter vid valet av drycker.  

Vi såg en minskad försäljning av amerikanska produkter under första kvartalet. En del kunder efterfrågade alternativa produkter och våra medarbetare är vana att matcha kundens önskemål och att alltid kunna erbjuda ett brett sortiment där det finns något för alla. 

Det finansiella resultatet avviker negativt mot föregående år vilket främst beror på att de stora försäljningsvolymerna som vi ser under påsken infaller under april i år medan den inföll under mars månad föregående år.   

- Vi ser också att prisökningarna för våra produkter är betydligt lägre än kostnadsinflationen. Därutöver fortsätter våra satsningar på strategiska initiativ inom exempelvis hållbarhet, digitalisering och folkhälsa, säger Merlin Poljak, chef för Affärssupport på Systembolaget.   

Läs hela rapporten här:

https://www.omsystembolaget.se/foretagsfakta/systembolaget-i-siffror/ekonomisk-information/

Bilder

  • Ann Carlsson Meyer, VD Systembolaget.jpg

Senaste nyheter

07 feb 2025
Finansiell information
Systembolagets nettoomsättning ökade med 5,3 procent under kvartalet och med 3,2 procent för helåret jämfört med föregående år. Årets försäljningsmönster bibehålls under sista kvartalet där framför allt öl, men även blanddryck och alkoholfritt tar andelar från vin och sprit.  
30 apr 2025
Systembolagets uppdrag
Nio av tio föräldrar oroar sig inte för att deras tonåringar ska dricka på valborg – samtidigt säger nästan hälften av ungdomarna i åldern 16-19 år att de planerar att göra just det. Det visar en ny undersökning från Systembolaget som presenteras i samband med att Tonårsparlören skickas ut till 122 000 hushåll runt om i landet inför valborgsmässoafton. Syftet är att ge föräldrar konkreta verktyg för att ta snacket om alkohol.