För att möta kundernas förväntningar på tillgänglighet, kvalitet, pålitlighet och hållbarhet krävs en modern och robust digital infrastruktur. Därför förstärker nu bolaget sin förmåga att utveckla framtidens digitala tjänster.
– Jag vill varmt välkomna Malin Fahlén som vår nya verksamhetsområdeschef för digitalisering. Malin är en skicklig ledare och har stor erfarenhet av att förena teknik och affärsstrategi för att skapa kundvärde. Tillsammans med hennes djupa IT-kompetens blir detta avgörande när vi nu tar nästa steg i vår digitala transformation. Vi fortsätter samtidigt att arbeta mot vår vision om ett samhälle där alkoholdrycker kan njutas utan att människa eller miljö tar skada, säger Ann Carlsson Meyer, vd på Systembolaget.
Malin kommer närmast från rollen som IT-chef på Karolinska Universitetssjukhuset där hon har drivit en omfattande transformation till en modern, produktorienterad och agil IT-organisation. Hon har tidigare en lång och gedigen erfarenhet från H&M i flera ledande IT-positioner, bland annat med ansvar för koncernens globala e-handelsplattformar och driften av bolagets onlinebutiker.
– Systembolaget har ett viktigt samhällsuppdrag och en spännande digital resa framför sig. Jag ser fram emot att bidra till ett ännu mer datadrivet, innovativt och användarvänligt Systembolag där digitalisering och IT skapar värde för kunder, medarbetare och samhället i stort, säger Malin Fahlén.
Malin tillträder sin nya tjänst den 9 mars 2026.
Systembolagets uppdrag är att med ensamrätt, ansvar och god service sälja alkoholdrycker samt att informera om alkoholens skadeverkningar.