- Systembolaget fortsätter att utveckla det digitala erbjudandet mot kund och har stort fokus på att minska verksamhetens klimatpåverkan, säger Ann Carlsson Meyer, vd för Systembolaget.
Återigen visar svenska folket ett stort förtroende för Systembolaget som placerar sig i toppen i Verians Anseendeindex Företag för 2025. Nöjd Kund Index (NKI) ökade till 81,6 (80,6) i årets första mätning och förflyttningen är positiv i samtliga åldersgrupper.
Under kvartalet inträffade högtider som Valborg, studentfirande och midsommar. Det är en tid med många kundbesök, men också en period med risk för langning av alkohol och för att illegal sprit säljs till unga. Systembolaget har ökat ambitionen kring lokala samarbeten mot langning.
- Jag är glad över det starka engagemanget från våra medarbetare och samarbeten med polisen och kommunerna, säger Ann Carlsson Meyer.
Forskning visar att ungdomar som får alkohol från någon de känner har en tidigare alkoholdebut och dricker mer än andra unga och därför samarbetar många av våra butiker med kommuner, polis och civilsamhälle mot langning.
Rörelseresultatet uppgår till 54 (97) MSEK och påverkas av underliggande minskad försäljningsvolym samt ökade löne- och utvecklingskostnader
- Justerat för säsongseffekten påverkas resultatet negativt både i kvartalet och ackumulerat av lägre volymer. Högre löne- och utvecklingskostnader påverkar också resultatet, säger Merlin Poljak, chef för Affärssupport på Systembolaget.
Läs hela rapporten på: