Med syftet att snabbare nå ut till kunderna med den utveckling som bedrivs har en justering av organisationen på huvudkontoret gjorts. Den kompetensutveckling som behövs för framtiden innebär att Systembolaget idag varslar 20 medarbetare på huvudkontoret.
Ett av målen med organisationsjusteringen har varit att förenkla processer, tydliggöra mandat och ansvar samt kompetensväxla för att stärka organisationens utvecklingsförmåga och öka tempot i den digitala omställningen.
– Förändring är en naturlig del av att vara en lärande organisation. Kompetensväxling och kontinuerlig utveckling är avgörande för att vi ska kunna möta framtida krav. Vi gör detta med stor respekt för våra medarbetare och med tydlig ambition att stödja både individ och organisation genom processen, säger Mattias Segelmark, verksamhetsområdeschef för Medarbetare & Organisation.
Arbetet med att framtidssäkra organisationen har pågått sedan slutet av sommaren och har löpande förhandlats med fackliga företrädare. Organisationsjusteringen träder i kraft den 1 december 2025.
– I takt med att omvärlden förändras behöver vi justera organisationen och stärka vår kompetens inom digitalisering, erbjudandeutveckling och logistik. Systembolagets vision är ett samhälle där alkoholdrycker kan njutas utan att människa eller miljö tar skada och vi kommer alltid vilja möta våra kunder omtänksamt och professionellt, oavsett var mötet sker. Samtidigt värnar vi vårt viktiga samhällsuppdrag, säger vd Ann Carlsson Meyer.
Varslet berör delar av verksamheten på huvudkontoret där kompetensbehov och resursfördelning förändrats i takt med omställningen mot snabbare utvecklingsprocesser och fler digitala tjänster som utvecklas närmare kunden.