En svagare konjunktur påverkar sannolikt försäljningsvolymerna som minskar något under tredje kvartalet, men Systembolaget ser också förändrade konsumtionsmönster och en växande hälsotrend som förklaringar. Prisökningar, särskilt inom vinsortimentet, kompenserar för volymnedgången och nettoomsättningen ökar marginellt med 0,1 procent jämfört med motsvarande kvartal 2024.
Kundnöjdheten, Nöjd Kund Index (NKI), fortsätter att öka och uppgår till 81,8 (80,2 förgående år) och uppföljning av ålderskontroller visar på ett starkt fokus på ansvarsfull försäljning i hela butikskedjan.
Alkoholfritt går mot strömmen
Vi ser en tydlig ökning i försäljningen av alkoholfria drycker – en utveckling som följer en global trend mot en mer hälsomedveten konsumtion. Försäljningsvolymen av alkoholfria drycker ökade med 6,1 procent jämfört med samma period 2024.
– Ökningen speglar ett växande intresse för alkoholsvaga drycker och är ett resultat av ett mer varierat sortiment och kundernas nyfikenhet. Det ligger helt i linje med vårt uppdrag att inspirera till mer hälsosamma val, säger Ann Carlsson Meyer, vd för Systembolaget.
Resultatutveckling
Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgår till 143 (156) MSEK. Resultatet påverkas av något lägre försäljningsvolymer och förändringar i vilka varugrupper kunderna väljer.
– Vi ser att kunderna handlar något mindre volymer och gör andra val än tidigare, bland annat ser vi en mixförskjutning med viss nedgång för vin, vilket får en direkt påverkan på resultatet. Samtidigt fortsätter vi att investera i digital utveckling och hållbarhet för att möta kundernas behov och vårt långsiktiga ansvar, säger Merlin Poljak, chef för Affärssupport på Systembolaget.
Länk till Systembolagets delårsrapport Q3 2025