Svenskarnas kunskap om alkoholens effekter på hjärnan är låg. 53 procent uppger att de inte är säkra, medan 7 procent svarar att de inte instämmer i påståendet att alkoholkonsumtion ökar risken för demenssjukdomar som till exempel alzheimer. Det visar en ny undersökning, med 2700 svenskar, som Verian utfört på uppdrag av Systembolaget.
Okunskapen om riskerna skiljer sig bland könen då fler män (63%) är ovetandes om riskerna jämfört med kvinnorna (57%). Även bland äldre är kunskapsbristen påtaglig, framför allt när det kommer till personer i åldersspannet 65–79 år (65%).
– Vi ser att det finns en kunskapslucka kring sambandet mellan alkoholkonsumtion och demenssjukdomar. Vi på Systembolaget tycker det är viktigt att alla känner till riskerna med alkoholkonsumtion och har möjlighet att fatta medvetna val kring sin alkoholkonsumtion, säger Karolina Dahlbeck Nobel, ansvarig för folkhälsa på Systembolaget.
Samtidigt menar respondenterna att de skulle förändra sitt beteende och dricka mindre alkohol om de kände till riskerna. I undersökningen svarar hela 34 procent att de hade druckit mindre om de visste om den ökade risken för demenssjukdomar. Siffran är ännu högre bland kvinnor i åldern 18–29 år (47%) och invånare i Stockholmsområdet (41%).
– Att en tredjedel skulle kunna tänka sig att dricka mindre om de kände till riskerna är i sammanhanget anmärkningsvärt och sätter allmänhetens låga kunskap i nytt ljus. Det vittnar om ett kunskapsglapp, och potentiella folkhälsovinster om kunskapen hos individen skulle öka. Samtidigt måste man komma ihåg att beteendeförändringar är utmanande, och att det också krävs rätt förutsättningar för att förändra invanda vanor, inte minst på samhällsnivå, säger Anna Ökvist, programansvarig på Hjärnfonden.
Systembolaget och Hjärnfonden har båda möjligheter att hjälpa till med kontakt till passande forskare som kan ge kommentar om kopplingen mellan alkohol och demens eller hur olika levnadsvanor kan påverka risken för att utveckla demenssjukdomar.
För att få en fördjupad bild av allmänhetens uppfattningar om sambandet mellan alkoholkonsumtion och dess påverkan på hjärnan har Systembolaget låtit Verian genomföra en ny undersökning. Undersökningen genomfördes som en webbenkät i Verians slumpmässigt rekryterade webbpanel, med ett riksrepresentativt urval av
2 700 personer i åldern 18–79 år. Datainsamlingen ägde rum mellan den 22 maj och 4 juni 2025.
För mer information, kontakta:
Presstjänsten Systembolaget, [email protected], 08-503 302 95