16 jul 2018
Finansiell information

Systembolagets delårsrapport januari-juni: Fortsatt högt förtroende för ensamrätten

– Våren och försommaren med skolavslutningar, valborg och midsommar är en härlig tid, men också en period då många ungdomar dricker alkohol. Då prövas våra försäljningsregler lite extra - att inte sälja till någon under 20 år eller när vi misstänker langning. Vi säljer inte heller till någon som är märkbart berusad, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Ålderskontroll

Granskningar av ålderskontrollen i butikerna genomförs löpande. Ålderskontrollen för denna period låg på 96 procent och var i nivå med fjolåret.

OPI - förtroende

Opinionsindex (OPI) för årets andra kvartal visar att 76 procent av svenska folket vill behålla Systembolagets ensamrätt. Mätningarna görs av Sifo.

Försäljning

Nettoomsättningen under första halvåret uppgick till 14 637 miljoner kronor, en ökning med 5 procent. Försäljningsvolymen ökade med 4 procent till 243 miljoner liter januari-juni. Den ovanligt varma försommaren påverkade efterfrågan. Försäljningen av alkoholfria drycker ökade med knappt 6 procent under det första halvåret.

Under sommarmånaderna ökar försäljningen något, men långsiktigt går alkoholkonsumtionen ner, visar mätningar från CAN.*

– Överlag har den totala alkoholkonsumtionen minskat den senaste tioårsperioden. Vi ser också ett fortsatt intresse för alkoholfria drycker, säger Magdalena Gerger.

Hemleverans

I juni föreslog regeringen i en lagrådsremiss att det pågående försöket med hemleverans ska permanentas och att Systembolaget ska erbjuda hemleverans i hela landet.

Kundmötet online

Sedan juni går det att skanna streckkoder på drycker direkt i appen Systembolaget Sök & Hitta, en funktion som många har efterfrågat. Kunden får då information om smakbeskrivning, innehåll och var drycken finns i butik.

Systembolagets delårsrapport för perioden januari-juni finns att läsa här

* Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning

För mer information kontakta:

Systembolagets pressjour, tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se