Nu stänger Systembolagets sista diskbutik

Nu stänger Systembolagets sista diskbutik, som ligger på Odengatan i Stockholm. Idag, torsdag 20 juni, är den sista dagen som butiken är öppen. Press är välkommen att fotografera i butiken kl. 10.00-11.00.

Systembolagets sista butik med betjäning över disk stänger den 20 juni. Butiken ligger på Odengatan 92. Om man räknar med föregångare till dagens Systembolag så har lokalerna på denna adress funnits i bolaget sedan 1937.

– Det är en epok som går i graven. Från och med nu är alla våra butiker av självbetjäningsmodell. Vi kan erbjuda ett bättre kundmöte i självbetjänings-butikerna. Både för de kunder som önskar botanisera själva, men framförallt för de kunder som önskar goda råd och passande dryckesrekommendationer, säger Mikael Wallteg vice vd/försäljningsdirektör på Systembolaget.

Butiken byggs nu om och öppnar i november som självbetjäningsbutik.

Fakta – Systembolagets butiker

• 1955 bildades Systembolaget och blev en rikstäckande butikskedja• Den första självbetjäningsbutiken öppnade 1991, i Filipstad• Systembolaget har idag totalt 422 butiker och 507 ombud • Systembolaget finns i alla Sveriges kommuner

För mer information kontakta:

Lennart Agén, presschef Systembolaget, tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se