01 dec 2011

Systembolagets vd Magdalena Gerger – Årets Dryckesprofil

Tidningen Allt om Vin har i samarbete med nyhetsbrevet WOW News korat Systembolagets VD Magdalena Gerger till Årets Dryckesprofil 2011 – det vill säga den person som betytt mest i Sverige under året när det gäller alkoholdrycker.

Magdalena Gerger får priset för sitt intensiva arbete med nya idéer och målsättningen att föra Systembolaget in i framtiden med kunderna i blickfånget och alkoholpolitiken i ryggen.

– Det är jätteroligt, jag ser det som ett kvitto på Systembolagets viktiga roll och de förändringar vi nu genomför. Vi vill bidra med kunskap och inspiration både när det gäller mat och dryck och dryck och hälsa på ett sätt som våra kunder uppskattar. Det handlar om att inspirera till medvetna dryckesval, säger Magdalena Gerger.

Förbättrad service Kunderna ska också få en utökad och förbättrad möjlighet till rådgivning kring mat och dryck samt om dryck och hälsa, via webb och mobil. I dag kan 8 500 artiklar beställas på webben, inom kort blir det ännu fler. Systembolaget arbetar även med att framöver kunna erbjuda ett sortiment som ännu bättre stämmer överens med kundernas önskemål i varje enskild butik.

Systembolaget utvecklar också en hemleveranstjänst, som under första halvåret 2012 testas i ett mindre område. Om försöket faller väl ut kommer hemleverans erbjudas på vardagar, några dagar efter beställningen och mot en extra kostnad.

– Vi genomför ett försök i liten skala, dels för att säkra ålderskontrollen, dels för att veta mer vad kunderna tycker. Vi kommer inte att erbjuda hemleverans i hela landet förrän vi är övertygade om att vi kan kvalitetssäkra våra försäljningsregler vid utlämning, det vill säga att vi inte säljer till underåriga, till berusade eller om vi misstänker langning, säger Magdalena Gerger.Fakta om Magdalena GergerMagdalena Gerger är vd för Systembolaget sedan maj 2009. Hon är född 1964 och uppvuxen i Östersund. Hon har tidigare arbetat på bland annat Arla och Nestlé. Magdalena Gerger sitter i styrelsen för Ikea och Husqvarna.För mer information, kontakta:Lennart Agén, presschef Systembolaget, 070-564 17 10 eller press@systembolaget.se