För Systembolaget i Bollnäs har kundernas nöjdhet med butiken stigit kraftigt bara det senaste året, och det är en av anledningarna till att butiken nu utses till Årets Butik.
– Vi är verkligen stolta över att förbättrat oss så mycket på kort tid, säger butikschefen Daniel Göransson. Att vi nu blivit Årets Butik är otroligt roligt och visar att om man bestämmer sig och följer arbetsmetoderna, då får man tid för det viktigaste, nämligen kunderna.
Enligt juryn utmärker sig Systembolaget i Tibro genom att tydligt ha Systembolagets kundlöfte som ledstjärna med utgångspunkt i ledorden omtanke, inspiration och kunskap.
– Det är fantastiskt roligt att vårt arbete i butiken uppmärksammas på detta sätt, säger Sara Karlsson som är butikschef i Tibro. Alla medarbetare i butiken vill verkligen ge våra kunder det lilla extra och utmärkelsen är ett bevis på att det gör skillnad.
I finalen besegrade Bollnäs butikerna i Västerhaninge och Hässleholm som bägge ingår i kategorin större butiker. Butikerna i Gränna och Järpen kom på delad andra plats i kategorin mindre butiker.
Första steget i Årets Butik är att nominera 56 systembutiker runtom i landet. Tre butiker i varje kategori går sedan vidare till final. Viktiga faktorer när vinnarna skall utses är servicen till kunderna och hur bra personalen är på ålderskontroll. Även ledarskapet, stämningen i butiken och effektivitet ingår i bedömningen.
– Butikerna i Bollnäs och Tibro är förebilder för alla våra butiker, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget. Utmärkelsen Årets Butik utmanar och inspirerar oss att bli ännu bättre och vårt mål är att bli svenska mästare på kundservice!
Segrarna utsågs på en finalfest i lördags kväll i Stockholm. Som belöning får medarbetarna på butikerna i Bollnäs och Tibro en utbildningsresa till ett hemligt mål i Europa och under deras resa vikarierar delar av Systembolagets företagsledning i butikerna.
Fakta Årets Butik • Utmärkelsen Årets Butik har funnits i Systembolaget sedan 1999. • Sedan förra året tävlar butikerna i två kategorier: större butiker och mindre butiker • Juryn består av Systembolagets företagsledning • Tidigare vinnare Årets Butik: 1999 Sandviken, 2000 Nyköping, 2001 Kungsör, 2002 Valbo, 2003 Kållered, 2004 inställt, 2005 Lillänge/Östersund, 2006 Gällivare, 2007 Eurostop/Halmstad, 2008 Haninge, 2009 Ersboda/Umeå, 2010 Gällivare och Malå.
Pressbilder från finalen finns att hämta från kl.19.30 på: www.systembolaget.se/pressbilder
För mer information kontakta gärna: Butikschef Daniel Göransson, Bollnäs, telefon 0278 – 61 13 37 eller 073 – 511 99 98 Butikschef Sara Karlsson, Tibro, telefon 0504 – 138 18 eller 0709 – 27 66 36 Presschef Lennart Agén, telefon 070-245 00 47, lennart.agen@systembolaget.se