För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i tusentals liter) enligt följande:
Varugrupp | Försäljning januari – september 2013 | Förändring jämfört med 2012 |
Sprit | 13 637 | -2,2 % |
Vin | 145 593 | 1,3 % |
Öl | 174 312 | 0,3 % |
Cider & blanddrycker | 13 733 | -3,6 % |
Alkoholfritt | 1 608 | 6,9 % |
Totalt | 348 884 | 0,5 % |
Ren alkohol | 34 211 | 0,3 % |
– Liksom under förra perioden så är vår försäljning i princip oförändrad. Vi ser en fortsatt ökning i försäljningen av alkoholfria drycker vilket är det en konsekvens av ett större utbud med högre kvalitet, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.
Försäljningen av alkoholfria drycker ökar stabilt och har ökat med 6,9 procent. Trenden för specialöl håller i sig där ökningen för september var på över 25,8procent jämfört med föregående år.
Allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt är fortsatt högt för september. 71 procent av allmänheten svarade ja på frågan: ”Tycker du att man ska behålla Systembolaget och monopolet på försäljning av starköl, vin och sprit eller vill du att starköl, vin och sprit skall säljas i andra butiker?” Stödet för Systembolagets ensamrätt som mäts av TNS Sifo i ett så kallat opinionsindex.
Vid 97 % av alla testköp (1 355 stycken) efterfrågades legitimation under det tredje kvartalet, det ger ett genomsnitt för årets första 9 månader på 96 %. Testköpen genomförs av kunder mellan 20-25 år.
Mer statistik om försäljningen för årets första nio månader.
Lennart Agén, presschef, tfn 070-564 17 10 eller press@systembolaget.se