09 nov 2013
Försäljningssiffror

Systembolagets försäljning januari – september: Marginellt ökad försäljningen och fortsatt starkt stöd

Systembolagets försäljning ökade med 2,3 procent under det tredje kvartalet i år vilket ger en ackumulerad ökning för årets första 9 månader på 0,5 procent. Alkoholfritt är den varugrupp som ökar mest med 6,9 procent. Stödet för Systembolagets ensamrätt är fortsatt högt och ligger på 71 procent under september.

För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i tusentals liter) enligt följande:

Varugrupp Försäljning januari – september 2013 Förändring jämfört med 2012
Sprit 13 637  -2,2 %
Vin 145 593  1,3 %
Öl 174 312  0,3 %
Cider & blanddrycker  13 733  -3,6 %
Alkoholfritt 1 608  6,9 %
Totalt 348 884  0,5 %
Ren alkohol 34 211  0,3 %

– Liksom under förra perioden så är vår försäljning i princip oförändrad. Vi ser en fortsatt ökning i försäljningen av alkoholfria drycker vilket är det en konsekvens av ett större utbud med högre kvalitet, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Alkoholfritt fortsätter öka, likaså försäljningen av specialöl

Försäljningen av alkoholfria drycker ökar stabilt och har ökat med 6,9 procent. Trenden för specialöl håller i sig där ökningen för september var på över 25,8procent jämfört med föregående år.

Drygt 7 av 10 är positiva till Systembolaget

Allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt är fortsatt högt för september. 71 procent av allmänheten svarade ja på frågan: ”Tycker du att man ska behålla Systembolaget och monopolet på försäljning av starköl, vin och sprit eller vill du att starköl, vin och sprit skall säljas i andra butiker?” Stödet för Systembolagets ensamrätt som mäts av TNS Sifo i ett så kallat opinionsindex.

Fortsatt bra resultat på ålderskontroll

Vid 97 % av alla testköp (1 355 stycken) efterfrågades legitimation under det tredje kvartalet, det ger ett genomsnitt för årets första 9 månader på 96 %. Testköpen genomförs av kunder mellan 20-25 år.

Mer statistik om försäljningen för årets första nio månader

För ytterligare information, kontakta gärna :

Lennart Agén, presschef, tfn 070-564 17 10 eller press@systembolaget.se