27 okt 2014
Butiker

Fireball- Felaktiga gränsvärden

Systembolaget stoppade i lördags 25 oktober försäljningen av den amerikanska whiskylikören Fireball Cinnamon & Whisky Liqueur. Försäljningen stoppades omgående då vi fick kännedom om att gränsvärdet för propylenglykol överskred gränsvärdet inom EU. Propylenglykol är ett tillsatsämne (E1520) som använd i tex livsmedel. I vårt pressmeddelande, 26/10, förekom tyvärr två felaktiga siffror för gränsvärdena för propylenglykol. De korrekta gränsvärdena är inom EU är 1,0 gram/kg och i USA 50.0 gram/kg. Vid resultatet av labbtesten uppvisades 5,8 gram/kg.

Enligt leverantören var denna sändning avsedd för den amerikanska marknaden, men av någon anledningen blev den skickad till Europa.

De kunder som köpt Fireball och är oroliga är välkomna att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Detta gäller även om flaskan är öppnad.

Systembolaget kommer givetvis att laboratorietesta Fireball för att säkerställa att den ligger inom gränsvärdet innan den kommer upp på våra hyllor igen.

För mer information kontakta Systembolaget pressjour på 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se