06 feb 2014

Promillekoll i ny version – nu med kaloriräknare

Appen som redan laddats ner över 700 000 gånger räknar nu även ut hur många kalorier man får i sig av alkoholen.

Promillekoll är ett hjälpmedel för den som inte vill dricka för mycket. Appen räknar ut hur mycket alkohol man kan dricka innan man når en viss promillehalt i kroppen. Den nya versionen som också har en kaloriräknare för alkoholen finns både för Iphone och Android.

- Appen är framtagen som en hjälp för att dricka mer medvetet, säger Kerstin Wallentin, kommunikationschef på Systembolaget.

Så fungerar Promillekoll

Användaren knappar in sina förutsättningar: kön, ålder, längd och vikt, samt typ av dryck man konsumerar (öl, vin, sprit), alkoholstyrka och mängd. Därefter håller appen koll på vilken promillenivå man har och hur många kalorier man har druckit. Genom att vrida på telefonen ser man en kurva över sin konsumtion och hur den förhåller sig till gränsen 0,6 promille.

- Redan vid relativt låga promillehalter minskar tillförseln av belöningsämnen i hjärnan. Så förutom att hälsan påverkas så ger det heller ingen positiv effekt att dricka sig berusad, säger Kerstin Wallentin.

Film – test av Promillekoll

Systembolaget har låtit genomföra ett experiment där studenter i Uppsala fick testa Promillekoll under en nationsfest och reflektera efteråt. 8 av 10 som deltog trodde att testet skulle påverka hur de dricker framöver. Se filmen här:

För mer information, kontakta:

Lennart Agén, presschef, tel. 070-564 17 10, 070-245 00 47

Therese Elmgren, pressansvarig tel. 072-706 83 36