- Det är glädjande för oss att kundnöjdheten är hög och att våra kunder är nöjda med vår service, vårt sortiment och vårt sätt att sälja med ansvar, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget
Nöjda kunder och starkt stöd
78 (73) procent av svenskarna stödjer Systembolagets ensamrätt till detaljhandelsförsäljning av sprit, vin och starköl. Detta enligt TNS Sifo senaste mätning av Opinionsindex (OPI).
Nöjd Kund Index (NKI) ökade något under det tredje kvartalet till 84 (82).
Ekologiskt och alkoholfritt ökar
Försäljningsvolymen i liter minskade totalt något under kvartalet. Glädjande nog ökar den alkoholfria försäljningen med 11 procent. Försäljningen av ekologiskt ökade med hela 78 procent under kvartalet vilket visar att kunderna uppskattar det allt större sortimentet av ekologiska drycker. Rörelseresultatet per den sista september landade på 139 miljoner kronor, 158 miljoner lägre än motsvarande period 2014. Utfallet är helt enligt plan och beror på att Systembolaget har gjort stora strategiska satsningar på IT-projekt, kampanjer och utvecklat service och kundmöte. Vidare innebär övergången till en ny pensionslösning att en större del av pensionerna kostnadsförts under året.
- Det är mycket positivt att se utvecklingen av alkoholfritt och ekologiskt – fler väljer att göra medvetna val, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget
Här kan du läsa delårsrapporten för jan-sep 2015
För ytterligare information, kontakta gärna:
Systembolagets pressjour 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se