02 jan 2017

Drygt 1,4 miljoner till alkoholforskning i Göteborg

Åtta alkoholforskare i Göteborg får ta del av projektanslag på 1 450 000 kronor från Systembolagets Alkoholforskningsråd. Rådet delar ut sammanlagt 7 miljoner kronor till olika forskningsprojekt.

Systembolagets Alkoholforskningsråd, som består av elva från Systembolaget fristående ledamöter, bidrar till att stärka alkoholforskningsfältet i Sverige genom att stödja alkoholspecifik forskning. Samhällsvetenskaplig och folkhälsovetenskaplig forskning prioriteras.

– Jag blev givetvis glad när jag fick höra att jag fått anslag från Systembolaget. Huruvida alkohol har en skyddande effekt för minnet, speciellt när vi åldras, är ett omdebatterat ämne, det krävs helt klart mer forskning på området, här hoppas jag kunna bidra, säger Linda Hassing, professor vid psykologiska institutionen, Göteborgs universitet.

Projektet ”Skyddar måttligt alkoholintag den kognitiva hälsan vid åldrandet?” tilldelas 200 000 kronor.

Övriga forskare i Göteborg som får anslag från Systembolagets Alkoholforskningsråd är David Karlsson, Ingmar Skoog, Caroline E Wass, Claudia Fahlke, Bo Söderpalm, Mia Ericson och Louise Adermark.

Totalt har 31 projekt beviljats stöd.

Systembolagets engagemang i alkoholforskning

I Systembolagets samhällsuppdrag ingår ett ansvar för att informera om alkoholens risker. Detta görs via informationsinsatser och stöd till alkoholforskning. Under 2016 arrangerades en alkoholforskningskonferens och fem öppna populärvetenskapliga kunskapsseminarier för att diskutera och sprida forskningsresultat. Fr.o.m. 2017 höjs Systembolagets årliga anslag från sju till tio miljoner kronor.

Systembolaget delfinansierar också en professur i klinisk alkoholforskning, som innehas av Hanne Tønnesen vid Lunds universitet, och delar ut ett resestipendium till unga lovande forskare, samt delar ut ett kunskapspris till en forskare som genom sin forskning bidragit till samhällsnytta.

För mer information kontakta:

Björn Lundkvist, ansvarig alkoholforskning Systembolaget, 0706-78 68 76, bjorn.lundkvist@systembolaget.se

Linda Hassing, professor psykologiska institutionen, Göteborgs universitet, 031-786 42 58