Pressrum

Pressrum

04 jun 2018
Övrigt

Systembolaget tar fram Snapchat-filter - som hjälp för att säga nej till att köpa ut

Inför skolavslutningen vill Systembolaget göra det lättare för unga vuxna att säga nej till att köpa ut alkohol till kompisar och syskon som är under 20 år. Därför har man tagit fram ett Snapchat-filter som en hjälp för att säga nej. 6 av 10 unga vuxna tycker det vore bra att få tips och verktyg för att säga nej till att köpa ut, visar en ny Sifo-undersökning*.

Skolavslutningen är ett tillfälle då många tonåringar dricker alkohol, och den vanligaste langaren är en annan ung person. En del kan uppleva att det är svårt att säga nej när någon ber en köpa ut. Filtret innehåller därför komponenter som kan göra mottagaren mer välvilligt inställd till ett negativt besked.

Kantar Sifo har på uppdrag av Systembolaget gjort en undersökning bland unga vuxna 20–28 år om alkohol och langning:

På frågan om vem man tror har svårast att säga nej till att köpa ut låg dessa i topp:

  • Kompisar 34 procent
  • Pojkvän/flickvän 29 procent
  • Äldre syskon 20 procent

Undersökningen visar också att 6 av 10 unga vuxna tycker det vore bra att få tips och verktyg för att säga nej till att köpa ut.

De som köper ut drivs ofta av omtanke, men den är baserad på en missuppfattning. Majoriteten av tonåringarna skulle nämligen avstå från att försöka skaffa alkohol, om de inte får tag på den från någon de känner, det visar siffror från CAN.**

- Många tror att alla tonåringar automatiskt kommer försöka skaffa alkohol från annat håll, vilket inte stämmer. Så ett nej har stor betydelse, säger Therese Elmgren, pressansvarig Systembolaget.

Länk till filter

* Kantar Sifo, webbintervjuer 1000 personer, 20-28 år, maj 2018

** Undersökning CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, 2016

För mer information kontakta:

Therese Elmgren, pressansvarig Systembolaget, 070-245 00 47, [email protected]

Bilder

  • snapcode.png

Senaste nyheter

07 feb 2025
Finansiell information
Systembolagets nettoomsättning ökade med 5,3 procent under kvartalet och med 3,2 procent för helåret jämfört med föregående år. Årets försäljningsmönster bibehålls under sista kvartalet där framför allt öl, men även blanddryck och alkoholfritt tar andelar från vin och sprit.  
25 apr 2025
Finansiell information
Ett händelserikt första kvartal där Systembolaget åter hamnade i toppen bland de företag som svenska folket har störst förtroende för, enligt Förtroendebarometern 2025. Systembolagets nettoomsättning minskade med 5,5 procent under kvartalet jämfört med samma period föregående år, vilket primärt förklaras av att påsken i år infaller i april.