Pressrum

Pressrum

04 sep 2020
Övrigt

Anders Porelius – ny presschef på Systembolaget

Anders Porelius är sedan i augusti 2020 ny presschef på Systembolaget, med ansvar för bolagets strategiska och operativa pressarbete. Han kommer närmast från utbildningskoncernen AcadeMedia där han arbetat i en liknande roll. 

- Vi är glada över rekryteringen av Anders till Systembolaget. Som enhetschef för pressenheten inom avdelningen bolag och samhälle kommer Anders tillsammans med sina medarbetare att utveckla bolagets press-och PR-arbete. Anders har en bred erfarenhet inom journalistik, kommunikation och krishantering. Han är van att arbeta i stora samhällsbärande organisationer och kommer därför vara en stor tillgång för oss, säger Malin Sandquist, direktör för avdelningen bolag och samhälle på Systembolaget. 

 Anders Porelius har lång erfarenhet av att jobba med strategisk kommunikation, press- och mediehantering samt krishantering. Han har jobbat som presschef inom offentlig sektor, statliga bolag och nu senast för det börsnoterade utbildningsföretaget AcadeMedia. Anders är journalist i grunden och har lång erfarenhet som reporter och redaktör på tidning och TV.  

- Det är känns inspirerande att få vara med och bidra till Systembolagets viktiga samhällsuppdrag där hög kundservice och ansvarsfull försäljning står i fokus för att värna om folkhälsan. Att kommunicera i den allmänna debatten om alkoholkonsumtion och dela med sig av allt det viktiga Systembolaget gör känns ansvarsfullt och berikande, säger Anders Porelius. 

För mer information kontakta: press@systembolaget.se eller 070-245 00 47 

Senaste nyheter

12 jan 2023
Övrigt
För att framtidssäkra hela Systembolaget genomförs en omorganisering på huvudkontoret under första kvartalet 2023. Förändringarna syftar framför allt till att öka fokus på arbetet med digitalisering, hållbarhet och folkhälsa och rör varken butikerna eller varudepåerna.
I samband med förändringarna uppstår en övertalighet på cirka 100 tjänster på huvudkontoret i Stockholm.
18 jan 2023
Systembolagets uppdrag
Langning av alkohol till ungdomar är fortfarande utbrett. Och det är vänner, syskon och föräldrar som tillhandahåller alkoholen. Men om dessa sa nej och avstod från att köpa ut alkohol så skulle nästan hälften av de unga, 45 procent, avstå från att skaffa alkohol.