Pressrum

Pressrum

04 sep 2020
Övrigt

Anders Porelius – ny presschef på Systembolaget

Anders Porelius är sedan i augusti 2020 ny presschef på Systembolaget, med ansvar för bolagets strategiska och operativa pressarbete. Han kommer närmast från utbildningskoncernen AcadeMedia där han arbetat i en liknande roll. 

- Vi är glada över rekryteringen av Anders till Systembolaget. Som enhetschef för pressenheten inom avdelningen bolag och samhälle kommer Anders tillsammans med sina medarbetare att utveckla bolagets press-och PR-arbete. Anders har en bred erfarenhet inom journalistik, kommunikation och krishantering. Han är van att arbeta i stora samhällsbärande organisationer och kommer därför vara en stor tillgång för oss, säger Malin Sandquist, direktör för avdelningen bolag och samhälle på Systembolaget. 

 Anders Porelius har lång erfarenhet av att jobba med strategisk kommunikation, press- och mediehantering samt krishantering. Han har jobbat som presschef inom offentlig sektor, statliga bolag och nu senast för det börsnoterade utbildningsföretaget AcadeMedia. Anders är journalist i grunden och har lång erfarenhet som reporter och redaktör på tidning och TV.  

- Det är känns inspirerande att få vara med och bidra till Systembolagets viktiga samhällsuppdrag där hög kundservice och ansvarsfull försäljning står i fokus för att värna om folkhälsan. Att kommunicera i den allmänna debatten om alkoholkonsumtion och dela med sig av allt det viktiga Systembolaget gör känns ansvarsfullt och berikande, säger Anders Porelius. 

För mer information kontakta: press@systembolaget.se eller 070-245 00 47 

Senaste nyheter

21 jul 2021
Butiker
Under pandemin har intresset för e-handel ökat och Systembolaget ser att e-handel är en växande del av Systembolagets erbjudande. För att möta de nya behoven flyttar depån i Örebro till nya lokaler under andra halvåret 2022.
16 jul 2021
Finansiell information
Systembolaget fortsatte under andra kvartalet det systematiska arbetet i butikerna för kundernas och medarbetarnas trygghet i samband med covid-19. Det är en anledning till att Systembolaget klättrar i Svenskt Innovationsindex för 2020, från plats 17 till plats fyra. Systembolagets intäkter under det första halvåret 2021 uppgick till 18 455 (17 042) miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med åtta procent. Försäljningsvolymen ökade samma period med 11,7 miljoner liter och det motsvarar en ökning med fyra procent.