08 okt 2020
Hållbarhet

Fler känner till klimatsmarta förpackningar – men få köper dem

Kännedomen om vilka av Systembolagets dryckesförpackningar som är klimatsmarta ökar, men få kunder väljer att köpa dem. Det visar en ny Sifo-undersökning.

Trots en viss ökad kännedom visar undersökningen från Kantar Sifo* att det fortfarande är många som inte vet vilka förpackningar som är klimatsmarta**.

Tunga glasflaskor (utan pant) är den förpackning för drycker som ger störst avtryck på klimatet. För vin uppger 33 procent av kunderna att vanliga glasflaskor är det minst klimatsmarta. Det är fler än år 2019 då samma frågor ställdes, då var siffran 27 procent. Gällande öl känner fler till att engångs-glasflaskor är den minst klimatsmarta förpackningen.

Eftersom merparten av PET-flaskor i Sverige pantas är de ett bättre alternativ för klimatet än glasflaskor. Fler kunder är i år positivt inställda till att köpa vin på PET – en ökning från 26 till 33 procent. Hälften är negativa till att köpa vin på PET-flaska.

Två av tre kunder väljer sällan eller aldrig en klimatsmart förpackning när de handlar på Systembolaget. Nästan hälften av dessa anger som anledning att de inte vet vilka förpackningar som är klimatsmarta.

Systembolaget har satt som mål att minska koldioxidutsläppen från förpackningar med 10 procent från år 2019 till 2023.

– Vi fortsätter att arbeta mot målet genom att informera kunderna om klimatsmarta förpackningar och genom en kontinuerlig dialog med dryckesleverantörerna, säger Sara Norell, direktör Sortiment, Inköp och Varuförsörjning, Systembolaget.

• En pappförpacknings klimatpåverkan är 1/8 av tung vinflaskas påverkan
  • En PET-flaskas klimatpåverkan är 1/2 av tung vinflaskas påverkan

För mer information om undersökningen, samt om vilka förpackningar som är de mest klimatsmarta – se bifogade faktablad.

* Undersökning webbintervjuer Kantar Sifo, augusti 2020, 1010 respondenter i åldrarna 20-84 år (som handlar på Systembolaget)

** Med klimatsmart menas att något är mindre dåligt för klimatet än vad alternativen är.

För ytterligare information kontakta:

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se