13 sep 2021
Butiker

Systembolaget testar självutcheckning

Systembolaget utvecklar och testar nytt för att möta kundernas förändrade köpbeteenden och förväntningar.

Undersökningar visar att många att kunder vill kunna handla smidigt och enkelt när de handlar en eller få varor, därför testar vi självutcheckningskassor i ett par butiker med start i september 2021.

Systembolaget inleder testet av självutcheckning den 13 september 2021:  Torsplan i Stockholm och Kungsgatan i Örebro. Testet är planerat att pågå till maj 2022 och kommer att utvärderas löpande.

• I direkt anslutning till den ordinarie kassan kommer kunder kunna välja kassan med självutcheckning där vi har medarbetare på plats för att säkerställa att Systembolagets försäljningsregler efterföljs. Eftersom alkohol inte är som andra varor kommer vi att genomföra självutcheckningen på vårt sätt.  För oss är det viktigt att kunderna alltid ska kunna lita på att vi säljer med ansvar - med omtanke om alla, säger Emil Agén, butikschef Systembolaget Torsplan.

Testet med självutcheckning genomförs i två butiker under mitten av september 2021 till maj 2022. Testet följs upp på flera sätt. Bland annat tar vi hjälp av externa undersökningsföretag för att göra extrainsatta ålderskontroller och så kallade exitmätningar när kunden lämnar butiken. Vi kommer också att intervjua medarbetarna i testbutikerna om deras upplevelser. Efter utvärderingen kommer beslut fattas om en eventuell utrullning till fler butiker.

För mer information, kontakta:

Systembolagets presstjänst tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se