Stabil prisbild på dryckesauktioner

402 utrop med drycker som samlarobjekt ropades ut på årets tredje dryckesauktion den 13 till 15 maj. Den totala omsättningen på sålda utrop uppgick till drygt 1,7 mkr.

– Vi ser att prisbilden är stabil vilket visar att Systembolagets dryckesauktioner ligger på en kvalitativt hög nivå. Vi håller en fullt jämförbar nivå med större internationella marknader, säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget.

Första dagens auktion med 125 utrop inleddes med Champagne. Där såldes en låda med 6 flaskor Krug 1990 för 16 500 kronor samt en magnumflaska 1995 Jacques Selosse Brut Blanc de Blanc för 8000 kronor.På andra dagens auktion med fokus på Bordeaux såldes en låda om 12 flaskor Château Pontet Canet från 2009 för 17 000 kronor mot estimerade 14 400 kronor. En serie med 14 flaskor Château Mouton Rothschild av olika årgångar från sent 1970-tal till mitten av 1990 såldes för 32 000 kronor mot utropet på 28 000 kronor

Auktionen visar också att intresset för viner från andra ursprung är stort. 6 flaskor av italienska Solaia 2004 slutade på 8200 kr jämfört med estimerat 4500 kr och fyra flaskor av samma vin från 2006 såldes för 5200 kr mot utropet på 2800 kr. En låda om 6 flaskor Penfolds Grange från Australien av årgång 1998 såldes för 23 000 kr mot utropet på 15000 kr.

-Vi står nu inför säsongsavslutningen 10-12 juni och det är lika intressant varje gång att se vilken bredd och hög kvalitet av samlarobjekt det finns i Sverige, säger Sören Nylund.Systembolagets dryckesauktioner är ett samarbete med Stockholms Auktionsverk. Dryckesauktioner har funnits sedan 2004 i Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget 08-50330397 soren.nylund@systembolaget.seAnna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84, anna.hamilton@auktionsverket.se