21 sep 2017

Systembolaget om gårdsförsäljning

Systembolagets VD Magdalena Gerger har skickat ett öppet brev till alla riksdagsledamöter om sin oro kring gårdsförsäljningsdebatten. Systembolagets bild är att vi är en möjliggörare för den svenska landsbygden - inte tvärtom, som debatten om gårdsförsäljning gjort gällande.

- Vi på Systembolaget säljer mer än tusen lokala och småskaliga produkter från hundratals producenter i Sverige. Produkterna säljs lokalt men kan även beställas för leverans i hela landet, berättar Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Systembolaget har Sveriges mest nöjda kunder (Service Score) och det bästa betyget kommer från kunder på landsbygden.

- Jag är oroad eftersom gårdsförsäljning skulle öppna dörren för försäljning av sprit, vin och öl för stora som små producenter, både på landsbygd och i storstad. EU-länderna har satt upp gemensamma spelregler och Sverige får inte gynna svenska produkter på bekostnad av produkter från andra länder, säger Magdalena Gerger.

För att berätta om vad som står på spel annonserar Systembolaget i 56 svenska lokaltidningar.

Brevet till riksdagsledamöterna samt annonsen finns att läsa här nedan - se bilagor.

För ytterligare information kontakta:

Ida Ingerö, bitr. chef press och samhällsrelationer, tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se