27 nov 2020
Alkoholforskning

De tilldelas Systembolagets forskningspris

Systembolagets Kunskapspris 2020 tilldelas docent Mats Ramstedt. Filosofie doktor Sabina Kapetanovic tilldelas Systembolagets juniora stipendium.

Med Kunskapspriset och det juniora stipendiet uppmärksammar Systembolaget forskare som bidragit med ny kunskap inom alkoholområdet. Pristagarna utses av en extern stipendiekommitté bestående av forskare som representerar olika forskningsdiscipliner.

Systembolagets Kunskapspris 2020 till Mats Ramstedt
Mats Ramstedt tilldelas Systembolagets kunskapspris för att han gjort betydande insatser inom alkoholforskningen och har bidragit med vetenskapliga underlag till samhällets arbete för att minska alkoholskadorna samt för att han på ett framstående sätt har kommunicerat sin forskning till samhället. Kunskapspriset är på 100 000 kronor.

Systembolagets juniora stipendium 2020 till Sabina Kapetanovic
Sabina Kapetanovic tilldelas Systembolagets juniora stipendium för att möjliggöra fortsatta och fördjupande forskning rörande riskbeteenden som är relaterade till ungdomars alkoholvanor och hälsa. Med hjälp av stipendiet planerar Kapentanovic att besöka Duke University i USA för att utvidga ett redan påbörjat samarbete kring ett internationellt forskningsprogram. Syftet med projektet är bland annat att undersöka hur samspelet mellan ungdomar och föräldrar är relaterat till ungdomarnas utveckling av alkoholvanor över tid. Stipendiet är på 50 000 kronor.

Mats Ramstedt disputerade i sociologi 2001 vid Stockholms universitet och leder idag en forskargrupp vid Centrum för psykiatriforskning, Karolinska institutet. Han är också forskningsansvarig på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). Sedan han disputerade har han bedrivit sociologisk, epidemiologisk och folkhälsovetenskaplig forskning med tonvikt på alkohol men också andra droger. Han har framförallt forskat på alkoholens förändringar och konsekvenser på befolkningsnivå i Sverige och internationellt.

Sabina Kapetanovic disputerade 2019 i ämnet välfärd och socialvetenskap vid Hälsohögskolan, Jönköping University och har i dag en lektorstjänst vid Högskolan Väst i Trollhättan.

Mats Ramstedt, Mats.ramstedt@can.se, 0723714334

Sabina Kapetanovic, sabina.kapetanovic@hv.se, 0704851666