Systembolaget erbjuder hemleverans i Västerås

En del av Systembolagets service är att erbjuda samtliga kunder att handla online och få varorna levererade till valfri butik eller ombud. Sedan 2012 har även hemleverans varit en del av servicen i ett antal orter och finns i nuläget i Skåne län, Västra Götalands län, Stockholms län, Uppsala län, Västernorrlands län och Västerbottens län. Nu rullas tjänsten även ut i delar av Mälardalen. Erbjudandet beräknas vara tillgängligt i hela landet under 2021.

- För att möta kundernas förändrade köpmönster, där allt fler väljer att handla sina varor på nätet, fortsätter vi nu med utrullningen av hemleverans, säger Tobias Frohm, avdelningsdirektör e-handel, Systembolaget.

Erbjudandet har följts av alkoholforskare som konstaterat att den totala försäljningen av alkohol inte ökar. Systembolagets egna undersökningar visar att kunderna är nöjda med tjänsten. Leveransen sker med samma ansvar som i butik och samtliga chaufförer har genomgått en utbildning i Systembolagets försäljningsregler. Det görs löpande kontroller för att säkerställa att ålderskontrollerna sköts.

Fakta om Systembolagets hemleverans:

• Den 1 juli 2019 gav riksdagen klartecken att erbjuda hemleverans som en permanent del av erbjudandet i hela landet.
  • Varor från hela Systembolagets sortiment på ca 18 000 produkter kan beställas.
  • Första kollit kostar 120 kr och ökar därefter med 80 kr per kolli.
  • Leverans sker mellan kl. 10-20 på vardagar.
  • Från och med den 3 februari 2020 är hemleverans tillgängligt även för postorterna: Arboga, Eskilstuna, Kolbäck, Kvicksund, Kungsör, Köping, Mariefred, Stallarholmen, Strängnäs, Strömsholm, Torshälla, Valskog, Västerås och Åkers styckebruk. (Vissa öar så som Almö-Lindö och Ridön kommer inte täckas av erbjudandet eftersom distributören använder bryggleverans och därmed inte kan säkra försäljningsreglerna.).

Systembolagets pressjour, telefon 070-245 00 47, eller press@systembolaget.se