01 jun 2021

Ann Carlsson blir ny vd för Systembolaget

Systembolagets styrelse har utsett Ann Carlsson, idag vd för Apoteket, till ny vd och koncernchef för Systembolaget. Ann Carlsson tillträder sin befattning 22 januari 2022 och efterträder Magdalena Gerger som slutar på egen begäran efter 12 år som vd.

Ann Carlsson har varit vd och koncernchef för Apoteket AB sedan 2010. Dessförinnan var hon under många år verksam inom ICA-gruppen där hon bland annat varit chef för affärsområdet ICA Sverige. Hon är styrelseledamot i Vattenfall AB och SNS. Ann Carlsson är utbildad vid Stockholms universitet inom Personal- och organisationsutveckling.

– Jag är mycket glad över att få välkomna Ann Carlsson som vd för Systembolaget. Under rekryteringsprocessen har vi sökt efter en chef och ledare som både behärskar de affärsmässiga utmaningarna och har förståelse för den speciella samhällsfunktion som Systembolaget har. Jag är säker på att Ann Carlsson är rätt person fortsätta utveckla Systembolaget i framtiden, säger Göran Hägglund, styrelseordförande för Systembolaget.

– Jag är stolt över mitt kommande uppdrag som vd på Systembolaget. Systembolaget är inte ett bolag som andra. Genom god service, kunskap och omtanke har Systembolaget vunnit svenska folkets förtroende. Kundkrav och beteenden förändras och inom ramen för Systembolagets ansvarsfulla roll vill jag vara med och utveckla kunderbjudandet ytterligare. Inte minst tror jag att framtiden kommer att kräva extra ansträngningar inom områden som hemleverans och hållbarhet. För min personliga del är jag glad över att få arbeta vidare med folkhälsofrågor som är en angelägenhet både i mitt uppdrag på Apoteket AB och det kommande på Systembolaget, säger Ann Carlsson.

- Magdalena Gerger kommer att fortsätta att leda Systembolaget under hela 2021 och över årsskiftet i den goda färdriktning bolaget har i dag. Hon har under sina år som vd gjort enastående insatser vilken inte minst bekräftas av den höga kundnöjdheten och det starka stöd som Systembolaget åtnjuter hos svenska folket, säger Göran Hägglund.

För ytterligare information kontakta:

Anders Porelius, chef för press och samhällsrelationer, Systembolaget.

Mobil: 0720-706740

anders.porelius@systembolaget.se