Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till att cookies används. Om cookies

Pressrum

Pressrum

15 feb 2021
Finansiell information

Systembolagets bokslutskommuniké 2020: Ökat kundtryck och starkt stöd för ensamrätten

Stödet för Systembolagets ensamrätt att sälja alkohol ökar och kundnöjdheten är fortsatt hög. Systembolagets bokslut för 2020 visar även att pandemin har påverkat både köpmönster och försäljning.

– Det annorlunda året har gjort att vi snabbt behövt ställa om för att bidra till minskad smittspridning och leverera säkra kundmöten. Glädjande är att många kunder har anpassat sitt köpmönster utifrån vår uppmaning att handla på andra tider och besöka butiken ensam. Vi har också sett en ökad andel kunder som handlar via online-butiken, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

Stödet för ensamrätten har ökat sedan förra året: Opinionsindex (OPI), som mäts av Kantar Sifo, visar att 76 (74) procent av medborgarna vill behålla Systembolagets ensamrätt. Även Nöjd Kund Index (NKI) visar på en hög nivå. Mätningen, som görs av CFI Group, har på grund av Covid-19 genomförts digitalt vilket har påverkat resultatet. NKI landar på 82, vilket beaktat metodbytet är i linje med förra årets höga resultat på 85.

  • Försäljningsvolymen uppgick till 569 (512) miljoner liter vilket innebär en ökning med 11 procent.
  • Intäkterna uppgick till 36 737 (32 211) miljoner kronor. Vilket innebär en ökning med 14 procent.

– Systembolagets ökade försäljning beror främst på att andra inköpskanaler kraftigt begränsats i och med covid-19. Pandemin har lett till ett minskat resande, begränsad resandeinförsel och färre restaurangbesök, säger Systembolagets ekonomidirektör Charlotte Hansson.

Rörelseresultatet för året uppgick till 542 (229) miljoner kronor. Ökningen beror främst på den ökade försäljningsvolymen samt effektiviseringsåtgärder som exempelvis kontantfria kassor. Förändrade kundbeteenden har lett till fler kundbeställningar vilket har inneburit ökade frakt- och personalkostnader.

Systembolaget har noggrant följt alkoholkonsumtionens utveckling under hela pandemin. Marknadsundersökningsföretaget Norstats senaste mätning av befolkningens alkoholkonsumtion, som genomförts på uppdrag av Systembolaget, visar att majoriteten inte har ändrat sina konsumtionsvanor under pandemin. Det är fler som uppger att de minskat snarare än ökat sin konsumtion jämfört med föregående år.

Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké 2020

För ytterligare information kontakta:
Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se

Relaterade dokument

Senaste nyheter

23 feb 2021
Övrigt
Magdalena Gerger, vd på Systembolaget, lämnar sin tjänst under första kvartalet 2022.  Magdalena Gerger har meddelat styrelsen att hon nu ser det som rätt tid att efter tolv år, lämna sin roll på Systembolaget. Styrelsen har inlett processen med att rekrytera en ny vd som ska fortsätta leda resan i linje med bolagets långsiktiga strategi.
16 feb 2021
Övrigt
Systembolaget säljstoppar i samförstånd med leverantören ölet Gotlands Bryggeri White Bulldog Wheat IPA nr 88939. Produkten säljstoppas då den kan sakna märkning för allergenen vete. Produkten finns även i Gotlands Vinterlåda nr 83658 som därför också säljstoppas.