Vid hyllan på Systembolaget känner många sig osäkra. Det största hindret när man vill handla hållbart vid köp av alkoholhaltiga drycker är att det inte idag framgår tydligt vilka drycker som är hållbara. Hela 38 procent anger detta som ett hinder.
– Vi vill att det ska vara naturligt att göra ett hållbart val när det gäller miljö, klimat och arbetsvillkor. Därför behöver det bli enklare, säger Ulf Sjödin, Sortimentschef på Systembolaget.
Systembolaget växlar nu upp sitt hållbarhetsarbete med en unik märkning. Det unika med märkningen Hållbart val är att den omfattar flera viktiga delar av hållbarhet: miljö, klimat och arbetsvillkor. Förändringen lanserades i butikerna den 1 mars 2022.
– Tillsammans med våra kunder och leverantörer kan vi förändra dryckesbranschen. Vi hoppas att om några år ska de flesta säga att det är lättare att göra ett hållbart val på Systembolaget, säger Ulf Sjödin.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Norstat på uppdrag av Systembolaget under v. 7, 2022. 1008 personer över hela landet svarat på frågor om hållbara val som konsument. Några av resultaten:
Märkningen Hållbart val
Med den nya märkningen Hållbart val blir det enklare för kunden. Vi har fördjupat oss i certifikat, analyser och jämförelsetal från hela världen och satt upp kriterier för vad en dryck måste leva upp till för att kvala in som det mest hållbara i vårt sortiment, sett till miljö, klimat och människor. Drycker som märks ut med Hållbart val har:
1. Miljöcertifierad odling och produktion (eko eller annan miljöcertifiering).
2. Förpackning med lägre klimatavtryck än traditionell glasflaska.
3. Godkänt resultat i vår analys av arbetsvillkor i odling och i produktion.
Systembolagets hållbarhetsarbete
Systembolaget har satt upp hållbarhetsmål för 2023 och 2030 på områdena klimat och miljö, människa, samhälle och affär. Systembolaget fokuserar i sitt hållbarhetsarbete på sortiment, kundupplevelsen och den egna verksamheten.